Termoterapia >

 

PODSTAWOWE FAZY PROCESU GOJENIA TKANEK MIĘKKICH

PODSTAWOWE FAZY PROCESU GOJENIA TKANEK MIĘKKICH

ZIMNO ZASTOSOWANE W MIEJSCU URAZU POWODUJE:
  1. Chwilowe zmniejszenie przepływu krwi.
  2. Zmniejszenie i ustanie krwawienia.
  3. Zmniejszenie obrzęku.
  4. Spowolnienie rozwoju stanu zapalnego.
ZASTOSOWANIE TERMOTERAPII

Stosuj ciepło nie wcześniej niż 3 dni po urazie.

  1. Kiedy tkanki uszkodzone przez uraz zaczną się goić, ciepło zwiększa przepływ krwi do zniszczonej tkanki mięśniowej niosąc ze sobą więcej tlenu i substancji odżywczych. Przyspiesza to proces gojenia i regeneracji.
  2. Zwiększony przepływ krwi pomaga usunąć szkodliwe produkty przemiany materii oraz zniszczoną tkankę, która jest
    ciągle obecna w miejscu urazu.
  3. Wmasowanie lub wcieranie produktu ma działanie miejscowo rozgrzewające. Zwiększa efektywność terapii.
  1. Watson T., Tissue Repair-The Current State of The Art. Sportex Medicine,2006,Issue 28,8-12.
  2. D. Cichoń, I. Demczyszak, J. Spyrka; Wybrane zagadnienia z termoterapii; Kolegium Karkonowskie w Jeleniej Górze 2010 str. 19.
ROZGRZEWKA PRZED TRENINGIEM

Korzyści wynikające z zastosowania termoterapii:

  1. Zwiększenie przepływu krwi przez tkanki. Naczynia krwionośne ulegają rozszerzeniu, poziom metabolizmu podwyższa się.
  2. Rozgrzane mięśnie i tkanki charakteryzują się większą szybkością skurczu i rozkurczu.
  3. Zmniejszenie lepkości płynów ustrojowych w tkance mięśniowej i łącznej wpływa na redukcję sztywności mięśni.
  4. Podwyższona temperatura w tkance mięśniowej powoduje łatwiejsze uwalnianie tlenu. Mięśnie wykorzystują go do uwalniania energii z glukozy. Niedostateczna ilość tlenu w mięśniach powoduje ich zmęczenie i produkcję kwasu mlekowego.
  5. Rozgrzanie mięśni przed treningiem zwiększa efektywność ćwiczeń. Redukuje również ryzyko urazu.
  1. D. Cichoń, I. Demczyszak, J. Spyrka; Wybrane zagadnienia z termoterapii; Kolegium Karkonowskie w Jeleniej Górze 2010 str. 22-28.

Obciążenia organizmu >

 

PRACA SIEDZĄCA

PRACA SIEDZĄCA

Praca siedząca niesie ze sobą niebezpieczeństwo występowania bólu w wielu partiach ciała. Wbrew pozorom, pracownicy biurowi, obciążają swój układ mięśniowo-szkieletowy bardziej, niż pracownicy fizyczni! Podczas wielogodzinnego siedzenia w tej samej pozycji, dochodzi do napięć i skurczy mięśni oraz do przyjmowania pozycji, sprzyjającej krzywieniu postawy, czyli garbieniu się.

Dlatego bardzo często pojawia się:
• ból szyi
• ból karku
• ból śródpiersia
• ból lędźwiowy
• ból kolan

Przy każdym z tych bólów dochodzi do okolicznego spięcia mięśni przylegających, co nasila jeszcze bardziej dolegliwości. Ważne jest aby pracując wiele godzin w pozycji siedzącej, co jakiś czas wstać i zmobilizować ciało do ruchu.


PRACA OBCIĄŻAJĄCA FIZYCZNIE

PRACA OBCIĄŻAJĄCA FIZYCZNIE

Każdy rodzaj pracy obciążającej fizycznie męczy Twoje stawy i kręgosłup. Przy stałym obciążaniu kręgosłupa, zwiększa się ciśnienie wewnątrz dysków, co może być powodem dyskopatii. Przy takim trybie życia ulegają również wielokrotnemu rozciąganiu struktury kręgosłupa.

Ważne jest, aby odpowiednio podnosić i przenosić ciężkie przedmioty. W tym celu, należy robić to na ugiętych nogach, przy zachowaniu możliwie prostego kręgosłupa. Błędem jest schylanie się po ciężar i unoszenie go siłą mięśni kręgosłupa, zamiast siłą mięśni nóg i rąk.


PRACA ZA KIEROWNICĄ

PRACA ZA KIEROWNICĄ

Praca za kierownicą jest bardzo podobna do pracy siedzącej, przy czym przy tego rodzaju pracy wciąż pracujemy nogami. Ta powtarzalność ruchów może powodować spięcia w mięśniach, stąd np. kierowcy, mogą cierpieć z powodu bólu nóg. Nogi kierowcy mają tendencję do drętwienia spowodowanego ograniczonym krążeniem żylnym. Należy zwrócić uwagę, że dzieje się tak, gdyż nogi są stale w tej samej pozycji. Każdy kierowca, aby pomóc bolącym kolanom, powinien co jakiś czas wstawać i robić kilka prostych ćwiczeń angażujących stawy kolanowe.

Stawy kolanowe z racji swojej wielkości mają podatność na:
• stany zapalne
• zmiany zwyrodnieniowe
• różnego rodzaju patologie


OBCIĄŻAJĄCE FIZYCZNIE HOBBY

OBCIĄŻAJĄCE FIZYCZNIE HOBBY

Każde hobby może nieść ze sobą jakieś ryzyko zdrowotne, jednak w przypadku np. pracy w ogrodzie spektrum dolegliwości bólowych, jakie mogą wystąpić jest bardzo duże.

Wynika to z wykonywania prac w niewłaściwy sposób. Osoby, dbające o swoje ogrody zbyt pieczołowicie i nierozważnie, skarżyć się mogą na bóle nóg, rąk oraz kręgosłupa w odcinku lędźwiowym.

Ból dolnej części pleców to przede wszystkim następstwo ciągłego schylania się. Dobrze wiedzieć, że prace na poziomie ziemi powinny być wykonywane na kolanach, podczas klęku.


BRAK AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ

BRAK AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ

Mówiąc najprościej – aktywność fizyczna leczy.

Stąd właśnie osoby nie wykonujące żadnego rodzaju ćwiczeń, nie uprawiające sportów, nie biorące udziału w zajęciach fitness, cierpią na wiele dolegliwości bólowych. Każdy ból należy doraźnie leczyć ale nie należy bagatelizować jego przyczyn. Trzeba zastanowić się, jaką aktywność fizyczną możemy wdrożyć w nasze życie, i zrobić to.

Zespoły bólu przewlekłego mają niestety tendencję do nasilania się, a wraz z mijającym czasem coraz trudniej się go pozbyć.


OBCIĄŻENIA SPOWODOWANE UPRAWIANIEM SPORTU

OBCIĄŻENIA SPOWODOWANE UPRAWIANIEM SPORTU

Sport to zdrowie, ale również spore obciążenie dla organizmu. Dotyczy to zarówno sportowców, jak i osób traktujących sport rekreacyjnie.

Naukowo udowodniono, że konkretny sport powoduje konkretne urazy, np. u piłkarzy są to kontuzje stawów, a u bokserów uszkodzenia nadgarstka. Z kolei u amatorów, np. osób biegających rekreacyjnie, częste są kontuzje określane jako „parszywa siódemka biegacza” (np. zapalenie ścięgna Achillesa).

Przyczyną nadwerężeń u wyczynowców są zbyt intensywne treningi, zaś u sportowców „rekreacyjnych” nieprawidłowe wykonywanie ćwiczeń. Dlatego przed każdą aktywnością fizyczną należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu, np. dobrych butach czy ćwiczeniach rozciągających.

Ćwiczenia do pobrania >

POBIERZ ZESTAW
ĆWICZEŃ SZYI I KARKU

Pobierz zestaw ćwiczeń

POBIERZ ZESTAW
ĆWICZEŃ DO BIURA

Pobierz zestaw ćwiczeń

POBIERZ ZESTAW
ĆWICZEŃ REHABILITACYJNYCH

Pobierz zestaw ćwiczeń

Rodzaje bólu >

Skuteczna walka z bólem wymaga dokładnego przeanalizowania problemu. Najważniejsze jest określenie rodzaju bólu oraz znalezienie przyczyny jego powstania. Wybór postępowania będzie zależał od tego z jakim bólem mamy do czynienia.

Mamy dwa główne rodzaje bólu – ostry i przewlekły.

  • Ból ostry trwa krócej, maksymalnie do jednego miesiąca jest dość silny i najczęściej spowodowany jakimś uszkodzeniem tkanek bądź chorobą.
  • Ból przewlekły trwa miesiącami bądź latami ale jest mniej intensywny od ostrego, często ma charakter nawracający.

W zależności od rodzaju bólu możemy dobrać odpowiednie środki przeciwdziałające tym dolegliwościom. Jeśli zdecydujemy się na farmakoterapię bądź zabiegi fizykalne to pamiętajmy że warto działać jak najwcześniej od pojawienia się problemu. Idealnym rozwiązaniem jest połączenie obu tych działań. Dobrym rozwiązaniem są środki farmakologicznie działające miejscowo, które nie obciążają układu pokarmowego. Z kolei stosując fizykoterapię należy pamiętać, że w pierwszej fazie bólu powinniśmy wykorzystywać działanie zimnem (chłodzenie) a w bólu przewlekłym zabiegi rozgrzewające, które spowodują rozluźnienie określonych struktur tkankowych.

Zapamiętaj – jeżeli chcesz się pozbyć bólu już na samym jego początku stosuj żel lub maść przeciwbólową o działaniu chłodzącym (zawierający np. mentol) , który zadziała miejscowo i ograniczy stan zapalny, a jeżeli chcesz wygrać z bólem przewlekłym musisz działać rozluźniająco stosując preparat o miejscowym działaniu rozgrzewającym.

Należy pamiętać, że w przypadku niepokojących objawów należy jak najszybciej skonsultować się z lekarzem.

BÓL PLECÓW

BÓL PLECÓW

Źródłem bólu pleców i kręgosłupa najczęściej są uszkodzenia lub przeciążenia struktur kostnych, mięśniowych, więzadłowych bądź nerwowych. Samodzielne określenie przyczyny bólu jest trudne, często wymaga konsultacji medycznej i wykonania badań które potwierdzą przypuszczenia.

Zrozumieć mechanizm bólu
Reakcją obronną na ból w obrębie kręgosłupa jest odruchowe napięcie mięśni a wzmożone napięcie mięśniowe może prowadzić do nasilenia się dolegliwości. Mówimy wtedy o błędnym kole bólu.
BÓL → NAPIĘCIE MIĘŚNI → WIĘKSZY BÓL → WIĘKSZE NAPIĘCIE MIĘŚNI → ...
Aby przerwać to błędne koło należy zadziałać bezpośrednio na ból lub napięcie mięśniowe.
Najlepszym rozwiązaniem jest działanie na jeden i drugi objaw poprzez zastosowanie miejscowego preparatu przeciwbólowego oraz metody, która pozwoli na rozluźnienie mięśni. Do najczęściej stosowanych metod rozluźniających można zaliczyć termoterapię (działanie ciepłem i zimnem), masaż oraz terapię manualną.

Znajdź własny sposób na walkę z bólem pleców

DOMOWA FIZYKOTERAPIA – jedną z wielu metod fizykalnych jest termoterapia. Tego typu zabiegi możesz wykonać samodzielnie w domu. Stosuj okłady w miejscu występowania bólu. Zimny okład można zrobić z rozkruszonego lodu zawiniętego w ręcznik a ciepły wykorzystując woreczki wypełnione np. rozgrzanymi nasionami zbóż, ryżem lub fasolą. Czas stosowania okładu powinien wynosić około 10- 15 minut.

MASAŻ – jest to skuteczna terapia przeciwbólowa ale wymaga pewnych umiejętności manualnych. Masażu pleców nie wykonamy sobie samodzielnie ale możemy poprosić kogoś o delikatne uciskanie mięśni w miejscach gdzie bolą. Najlepiej przyłożyć kciuk w punkcie który jest najbardziej bolesny, nacisnąć go i przytrzymać do momentu kiedy ból się zmniejszy lub zniknie. Można tą czynność powtórzyć kilkakrotnie aby doszło do lepszego rozluźnienia tkanek. Kiedy nie mamy do czynienia z bólem ostrym możemy masować mięśnie znajdujące się wzdłuż kręgosłupa wykonując dłonią szybkie ruchy posuwiste lub rozcierające. Spowodujemy wtedy rozgrzanie i rozluźnienie mięśni co osłabi lub zlikwiduje ból. Aby wzmocnić i przyspieszyć efekt termiczny jaki występuje podczas masażu możemy wykonać go przy użyciu preparatów o działaniu rozgrzewającym.

ĆWICZENIA – stosujemy je wtedy kiedy minie faza ostra. Trening powinien skupić się na ćwiczeniu mięśni stabilizujących i zabezpieczających kręgosłup. Do tych mięśni możemy zaliczyć prostowniki grzbietu oraz mięśnie głębokie brzucha.

Pamiętaj, że dobrze rozwinięte mięśnie dookoła tułowia stanowią jego naturalny gorset zabezpieczający przed urazami i przeciążeniami.

Dodatkowo warto zadbać o elastyczność mięśni przez stosowanie ćwiczeń rozciągających.

W czasie ćwiczeń nie powinno odczuwać się bólu, jeżeli się pojawi to należy przerwać takie ćwiczenie lub je zmodyfikować.

BÓL SZYI I KARKU

BÓL SZYI I KARKU

Kręgosłup szyjny potrafi często dawać dolegliwości bólowe w wyniku jego przeciążenia.
U osób pracujących przy biurkach lub u kierowców dochodzi zazwyczaj do stałego przeciążania i występowania bólu szyi lub karku o charakterze przewlekłym. W takim przypadku należy postępować tak aby osiągnąć efekt długofalowy. Na początku oczywiście należy pozbyć się samego bólu i w tym celu można wykorzystać odpowiednie środki, może to być krem rozgrzewający, fizykoterapia lub odpowiednie techniki rozluźniające stosowane w terapii manualnej.

ERGONOMIA PRACY – zwróć uwagę jak siedzisz, na czym siedzisz i jak masz ustawioną głowę wtedy kiedy np. patrzysz w monitor komputera. Ważne jest aby głowa nie była wysunięta zbytnio do przodu a najlepiej aby miała możliwość oparcia o wygodny zagłówek fotela.

ĆWICZENIA – staraj się co jakiś czas robić przerwę na ćwiczenia. Dobrze jest wykonać kilka skrętów i skłonów głową tak aby zachować odpowiednią ruchomość kręgosłupa szyjnego. Można też wzmacniać mięśnie szyi i karku stosując ćwiczenia oporowe (siłowe). Do tego można wykorzystać własną dłoń lub elastyczne taśmy do ćwiczeń.

Ból szyi i karku może pojawić się też w sposób nagły najczęściej spowodowany urazem, zablokowaniem stawu lub naciągnięciem mięśnia. Wówczas mówimy o bólu ostrym związanym ze stanem zapalnym w którym stosuje się substancje przeciwbólowe i chłodzące. Dodatkowo zalecany jest wtedy odpoczynek.

ZWYRODNIENIE STAWÓW I REUMATYZM

ZWYRODNIENIE STAWÓW I REUMATYZM

Zwyrodnienie stawów najczęściej ma charakter postępujący i jest wynikiem uszkodzenia oraz ścierania się chrząstki stawowej. Do zwyrodnienia stawów dochodzi poprzez niewłaściwe i nadmierne ich obciążanie np. u osób otyłych, kulturystów, pracowników fizycznych. Reumatyzm często jest mylony ze zwyrodnieniem stawów chociaż jest to zupełnie inna jednostka chorobowa. Reumatyzm to określenie pod nawą którego może kryć się 200 różnych jednostek chorobowych a najczęściej spotykane to chociażby Reumatoidalne Zapalenie Stawów (RZS) czy Zesztywniające Zapalenie Stawów Kręgosłupa (ZZSK). Choć inne przyczyny mogą powodować ból w Zwyrodnieniu Stawów i Reumatyzmie to postępowanie profilaktyczne jest podobne.

Co zrobić aby stawy służyły jak najdłużej:

  • zadbaj o prawidłową masę ciała, tak aby stawy nie były przeciążane
  • ćwicz z niewielkim obciążeniem lub bez obciążenia bo ruch powoduje lepsze ukrwienie i odżywienie stawu (zalecane formy ruchu to pływanie, jazda na rowerze, Nordic Walking)
  • nie dźwigaj zbyt dużych ciężarów np. udając się na zakupy użyj walizki na kółkach

Gdy masz dolegliwości bólowe używaj substancji działających miejscowo na staw dotknięty chorobą. W stanie ostrego bólu stosuj preparaty o działaniu chłodzącym, a w bólu który trwa dłużej i jest przewlekły używaj maści, kremów o działaniu rozgrzewającym.

ZWYRODNIENIE STAWÓW I REUMATYZM

URAZY

Uraz jest stanem nagłym, który wiąże się z uszkodzeniem tkanek. Na skutek uszkodzenia dochodzi najczęściej do wystąpienia krwawienia (krwiak), obrzęku, stanu zapalnego oraz silnego bólu. W tym przypadku należy zastosować regułę PRICE:

P – protection – należy zabezpieczyć uszkodzoną część ciała
R – rest – zaleca się odpoczynek i nieporuszanie uszkodzoną częścią ciała
I – ice – należy schładzać uszkodzone miejsce (stosujemy żel chłodzący )
C – compression – stosujemy jedną z form kompresji np. na staw może być bandaż elastyczny
E – elevation – należy unieść uszkodzoną część ciała aby nie dochodziło do zwiększania się obrzęku

W bólu ostrym najkorzystniej połączyć chłodzenie (ICE) z efektem przeciwbólowym.

RWA KULSZOWA

RWA KULSZOWA

Rwa kulszowa to zespół objawów spowodowanych uciskiem na nerwy rdzeniowe tworzące największy nerw obwodowy w organizmie człowieka: na nerw rdzeniowy.
Bez względu na wiek pacjenta może być spowodowana wieloma czynnikami

Często objawia się silnym atakiem bólu. Do ucisku na nerw może dojść z wielu powodów: nieprawidłowej postawy ciała przy staniu, siedzeniu bądź spaniu, nadmiernego nagłego przeciążenia kręgosłupa lub w wyniku nieodpowiedniego rozłożenia sił pomiędzy mięśniami stabilizującymi kręgosłup.

Co robić aby zapobiegać atakom rwy kulszowej:

  • zadbać o odpowiednie ergonomiczne stanowisko pracy, najbardziej przeciążające są pozycje statyczne (stojąca i siedząca) dlatego należy robić co jakiś czas przerwę na rozruszanie się
  • prawidłowo podnosić ciężary, zamiast nachylać się po przedmiot należy przykucnąć i podnosić go z wyprostowanymi plecami
  • spać na odpowiednim materacu dopasowanym do wzrostu i wagi (dla osób o większej masie ciała materac twardy, dla lżejszych średnio twardy lub miękki)
  • wzmocnić i wyrównać siły mięśni stabilizujących kręgosłup

Zapamiętaj – jeśli masz atak rwy kulszowej stosuj preparaty o działaniu miejscowym, które dają efekt przeciwbólowy i chłodzący, przez co ograniczają występowanie stanu zapalnego. Jeżeli ból trwa już dłuższy czas i jest to stan przewlekły musisz działać rozluźniająco na mięśnie stosując miejscowe preparaty o działaniu rozgrzewającym.

KONTAKT

JEŻELI MASZ PYTANIA TO CHĘTNIE NA NIE ODPOWIEMY





Imię

Administratorem Twoich danych osobowych jest EGIS Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-146), ul. 17 Stycznia 45D („EGIS”), kontakt: gdpr@egis.pl. EGIS przetwarza dane osobowe w celu odpowiedzi na zapytanie złożone za pośrednictwem formularza kontaktowego (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Przysługuje Tobie prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. Odbiorcami Twoich danych osobowych mogą być podmioty świadczące usługi IT.
Dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do przygotowania i przesłania odpowiedzi na zapytanie. Masz prawo do żądania od EGIS dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych. Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie danych uniemożliwia przesłanie zapytania.